Τρίτη, Μαΐου 23, 2023

Η θέση του Συλλόγου για τα πολυπληθή τμήματα (πρώτης και δευτέρας τάξης Δημοτικού).

Στο σχολείο του 21ου αιώνα ο μαθητής οφείλει να τοποθετείται στο επίκεντρο του μαθησιακού σχεδιασμού και οι ανάγκες του στο παρόν και στο μέλλον να είναι οι κεντρικοί άξονες για τη διαμόρφωση της διδακτικής πράξης. Ο σύλλογός μας δεν μπορεί να δεχτεί ότι οι εν έτει 2023 αντί οι συνθήκες διδασκαλίες να γίνονται καλύτερες, χειροτερεύουν δραματικά. Είναι αδιανόητο τμήματα των 22 και 25 παιδιών στα οποία υπάρχουν βεβαιωμένες περιπτώσεις μαθησιακών ιδιαιτεροτήτων να μην χωρίζονται. 

 Η πλειονότητα των πορισμάτων της παιδαγωγικής επιστήμης δείχνει συνάφεια μεταξύ μικρού μεγέθους τάξης και καλύτερων ακαδημαϊκών επιδόσεων των μαθητών. Τα παιδαγωγικά πορίσματα καταδεικνύουν επίσης, ως αντιστρόφως ανάλογη τη σχέση του μεγέθους της τάξης με τη γλωσσική, νοητική και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών, ενώ παράγοντες που θεωρούνται επιμέρους στοιχεία της ποιότητας της εκπαίδευσης, όπως η επικοινωνία εκπαιδευτικών-μαθητών και η επικοινωνία εκπαιδευτικών-γονέων, επηρεάζονται αρνητικά όσο μεγαλώνει ο αριθμός των μαθητών ενός τμήματος. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι το μέγεθος της τάξης επηρεάζει τη δυνατότητα ανάπτυξης εκ μέρους της/του εκπαιδευτικού, των καταλληλότερων παιδαγωγικών προσεγγίσεων και διδακτικών μεθόδων, (όπως για παράδειγμα, η διαφοροποιημένη διδασκαλία και η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία), που αρμόζουν σε τάξεις πολυπολιτισμικές και μεικτής ικανότητας,"14" όπως είναι η πλειοψηφία των τάξεων του ελληνικού δημόσιου σχολείου. Είναι το σχολείο στο οποίο η/ο εκπαιδευτικός, σύμφωνα με τα πορίσματα της σύγχρονης παιδαγωγικής επιστήμης, παύει να είναι να είναι αφηγητής και ελεγκτής της γνώσης "15" και γίνεται συντελεστής μιας διαφορετικής εμπειρίας και ενός περιβάλλοντος μάθησης, όπου η κατάκτηση της γνώσης, προτού εκφραστεί ως ατομικό επίτευγμα, πρέπει να ζυμωθεί ως συλλογική-κοινωνική δράση. Είναι αυτό το περιβάλλον που αίρει τις λογικές μηχανιστικής μετάδοσης της γνώσης, ενισχύει την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη, ενθαρρύνει τη συμμετοχή και τον κριτικό στοχασμό και δίνει σε όλα τα παιδιά, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, ευκαιρίες να αναπτύξουν τις δυνατότητές τους με σεβασμό στη διαφορετικότητα των αναγκών τους. 
Πώς όλα τα παραπάνω μπορεί να υλοποιούνται σε μια τάξη με 22 και 25 παιδιά;;;!!! 

 Από τις μελέτες που έχουν διεξαχθεί σε χρονική περίοδο ετών, (και όχι εντός κάποιων μηνών), έχουν προκύψει κάποια συμπεράσματα σε σχέση με τις συνέπειες της μείωσης του μεγέθους της σχολικής τάξης: 
 Αφενός, τα πλεονεκτήματα της μείωσης του αριθμού μαθητών ανά τμήμα γίνονται αντιληπτά σε περιπτώσεις όπου:
 -Το τμήμα έχει λιγότερους από 20 μαθητές 
-Φοιτούν μαθητές που προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (πρόσφυγες, μετανάστες, Ρομά). "13" 
Αφετέρου, διαπιστώνεται ότι τα παιδαγωγικά οφέλη του μικρού αριθμού μαθητών ανά τμήμα γίνονται περισσότερο ορατά στις μικρότερες εκπαιδευτικές βαθμίδες (exhibit 2), ενώ διατηρούνται και στις επόμενες. Επιπλέον, οι μαθητές που φοιτούν σε μικρότερα τμήματα έχουν περισσότερες πιθανότητες να παραμείνουν στο σχολείο και να σημειώσουν καλύτερες επιδόσεις. Η διεθνής τάση, είναι η μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα. 
 Το γενικότερο συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι η μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα μόνο όφελος προκαλεί ως προς τα μαθησιακά αποτελέσματα (μικρότερο ή μεγαλύτερο ανάλογα με το εκπαιδευτικό σύστημα). Θα αναφέρουμε ενδεικτικά, τις εκτιμήσεις για τις συνέπειες από την εφαρμογή του άρθρου 50 του νόμου αυτού: “Εξαφάνιση” εκατοντάδων τμημάτων στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Υπολογίζεται ότι έως και 1500 τμήματα (σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά) σε βάθος πενταετίας θα “χαθούν“, αριθμός που ισοδυναμεί για τα Δημοτικά με τη δυναμικότητα τουλάχιστον 100 οκταθέσιων Δημοτικών Σχολείων (θεωρώντας το οκταθέσιο, ως μέσο όρο του ελληνικού σχολείου), στοιχείο που, από μόνο του, καταδεικνύει την πραγματική στόχευση του συγκεκριμένου άρθρου του νόμου. Συγχωνεύσεις, οργανικές υποβαθμίσεις σχολείων, συμπτύξεις τμημάτων κοκ. ως συνεπαγωγή των παραπάνω. 
Κατάργηση de facto της έννοιας “οργανική θέση”, αφού θα υπάρχουν υποχρεωτικές μετακινήσεις μονίμων εκπαιδευτικών. Κατάργηση ουσιαστικά, των ορίων των σχολείων, ενός σημαντικού στοιχείου του χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου, καθώς σημαντικός αριθμός μαθητών θα μετακινείται αναγκαστικά σε άλλο σχολείο και ενίοτε σε άλλη συνοικία. Για όλα λοιπόν τα παραπάνω ο σύλλογός μας είναι αποφασισμένος να διεκδικήσει και να επιμείνει στο πάγιο αίτημά - διαχωρισμού της πρώτης και δευτέρας τάξης Δημοτικού. Σας θέλουμε δίπλα μας. Ο σύλλογος σκοπεύει να κλιμακώσει τις ενέργειές του. Σύντομα θα καλέσει γενική συνέλευση με θέμα το διαχωρισμό των τμημάτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Ευχαριστούμε θερμά τους χορηγούς μας που στάθηκαν δίπλα μας και με τη βοήθεια τους υλοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η διοργάνωση!Λίστα Χορηγών:

 Ευχαριστούμε θερμά τους χορηγούς μας που στάθηκαν δίπλα μας και με τη βοήθεια τους υλοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η διοργάνωση !